Het belang van balans in verkooptechnieken

BalansNatuurlijk heb je wel eens gehoord hoe belangrijk het is de juiste balans te vinden in je leven. Mensen die elk uur van de dag in hun werk investeren, zien hun relatie en vriendschappen daaronder lijden. Degenen die hun kostbare werktijd gebruiken om van uur tot uur op de hoogte te blijven van de gebeurtenissen thuis of bij vrienden, raken hun baan kwijt of verdienen al snel niet veel meer.


Aangezien de verkoopdriehoek drie zijden heeft, is het ook hier belangrijk een evenwicht te vinden tussen deze drie aspecten.verkooptechniek

Teveel productkennis is niet goed voor een juiste balans

Als productkennis het belangrijkste aspect van het nieuwe verkopen zou zijn, dan zouden technisch ontwerpers, fabrikanten en het personeel achter de lopende band de beste verkopers zijn. Hoeveel je ook van een product of dienst weet, zonder de vaardigheden van de andere zijde van de driehoek is je verkooploopbaan gedoemd te mislukken. Bestaat hun benadering voor 99% uit productbeschrijving en 1% uit het koppelen aan de behoeften van de klant? Dan is de kans op een verkoop teruggebracht naar een dikke nul. Nul, nada, noppes.

IJsblokjesIJsblokjes verkopen aan Eskimo’s?

Stel je beschikt over uitstekende verkoopvaardigheden. Je praat gemakkelijk met iedereen. Je hebt veel tijd geïnvesteerd om de beste woorden te vinden om positieve beelden in de geest van je klanten op te roepen. Maar beelden waarvan? Als je zelf geen duidelijk beeld hebt van wat je product, dienst of idee voor anderen kan betekenen, hoe kun je dan bij een ander de juiste beelden oproepen?

Verkopen om te verkopen

In dat geval verkoop je om te verkopen, niet om de klant van dienst te zijn. Je bereikt daar helemaal niets mee, ook al heb je een geweldige houding en ben je ongelooflijk enthousiast over wat je doet. Het werkelijke doel ontbreekt en dat zal je succes negatief beïnvloeden. Nog sterker, het kan je je reputatie en je carrière kosten.

BatterijHelemaal opgeladen, maar waarvoor?

Wat nu, als je echt heel gretig bent? Je bent nieuw en enthousiast en weet wel iets van het product en hebt gehoord dat de mensen aan de top er heel wat aan verdienen. Je kunt niet wachten om met je grote plannen aan de slag te gaan en je eerste verkoop te sluiten. Echter hinderen gebrek aan ervaring van verkooptactieken en strategieën, je bij het sluiten van je eerste verkoop.

 

Helaas loopt het voor zulke gretige verkopers vaak slecht af.

Hun enthousiasme opent de deur op een kier, maar vervolgens komen hun vingers ertussen als ze hun product beginnen te pousseren. En pousseren is niet de manier om iets te verkopen. Uiteindelijk belanden deze verkopers teleurgesteld bij hun baas, die hen misschien zal helpen enkele verkooptactieken te leren. Of ze gaan op zoek naar een andere baan met een duidelijk plafond waar het om hun salaris gaat, waarmee ze hun droom ooit rijk te worden in feite opgeven.

Ben jij als salesprof in balans? Is jouw salesteam in balans? Zo ja, proficiat ga lekker zo door het najaarsoffensief Q4 kan ingezet worden.

Ervaar je wat onbalans? Laat je helpen en plan een strategiesessie in.

Please follow and like us:

Draag bij