Commerciële Voicemail

Erger jij je wel eens aan de voicemail berichten op antwoordapparaten en mobiele telefoons? Of die ellenlange keuzemenu’s? Vaak onpersoonlijke en nietszeggende boodschappen. Zeker géén commerciële berichten. 

Een mobieltje is voor veel mensen, maar vooral voor sales professionals een onmisbare tool geworden. Net als zuurstof onmisbaar is om te ademen is de mobiele telefoon onmisbaar als je op enige manier actief bent in sales.

Bellen is met de hedendaagse smartphones van onderschikt belang geworden. We swipen, scrollen en doen bijna alles met die dingen. En toch is ook bellen nog steeds mogelijk met de meeste smartphones. Goed om te weten, toch?

Het is echter niet de bedoeling om continu bereikbaar te zijn. Het is een goede gewoonte om het toestel uit te schakelen bij vergaderingen, meetings, trainingen in de auto (tenzij handsfree gebeld kan worden) of in een restaurant. De voicemail is dan een handige commerciële oplossing voor de gebruiker, maar er zijn er maar weinig die hem zo inzetten zoals ik dat doe.

De meeste boodschappen die ik hoor als ik iemands voicemail beluister, zijn zo saai en standaard als het maar kan. En vaak niet klantvriendelijk en dat vind ik nog het meest vervelend. Laat staan hoe een (potentiële) klant dit ervaart.

…ik bel dan zo spoedig mogelijk terug…

 

Je commerciële voicemail verpakt in een persoonlijke boodschap

Veel mensen gebruiken de standaardteksten door een juffrouw van de provider ingesproken en na de piep klinkt er een bromsnor of kraakstem die dan iets roept. Een voornaam meestal.

Dit is de voicemail van …piep….Herman…. kan uw oproep niet aannemen…spreek uw boodschap in na de toon.

Of een veel gehoorde variant ‘Peter Hendriks…. kan momenteel uw oproep niet beantwoorden. Indien u wenst kunt u na de piep een boodschap achterlaten.

Als salespro wil je iets minder saai overkomen, lijkt me. Daarom deel ik graag deze briljante voicemail tips met je. Gooi er eens een commerciële boodschap in en scoor zo in ieder geval punten voor originaliteit bij je klant of toekomstige klant.

De commerciële boodschap

Je boodschap moet korter zijn dan 30 seconden, maar je hebt hier de kans om hét belangrijkste voordeel van je product of je diensten te vermelden. Doe dit met een heldere en opgewekte stem.

Bv.: ‘Hallo, bedankt voor je telefoontje naar Van Zwieten Speelgoed, gespecialiseerd in houten speelgoed en opvoedkundig speelgoed. We willen je graag verder helpen dus als je je naam en telefoonnummer achterlaat, zullen we zo snel mogelijk terugbellen. Bezoek intussen ook onze online shop op www.vanzwietenspeelgoed.nl Bedankt.’

Positief en vriendelijk zijn, vermijd negatieve zinnen zoals ‘we hebben het momenteel te druk’ of ‘we zijn er even niet’ of ‘zijn niet in de gelegenheid om’. Dit komt onzeker over en smaakt naar slechte organisatie van je bedrijf en het is bovendien super saai want iedereen gebruikt zoiets al.

Druk bezig?

Als je dan toch druk bent zeg dan:

‘Wij helpen momenteel andere klanten. Wij zullen je zo snel mogelijk terugbellen zodat je nu niet hoeft te wachten.’ Wil je een mail sturen dat kan naar info@…..nl.”

Want wachten met een vervelend muziekje nadat je een keuzemenu hebt doorgeworsteld, behoort niet tot het leukste om te doen in je kostbare (vrije) tijd.

 

Origineel, maar professioneel

Grappige boodschappen horen thuis in de privésfeer. Als salesprof probeer je tegelijkertijd professioneel én origineel te zijn. Creëer een verlangen om een boodschap achter te laten door op zo’n manier zakelijk te zijn dat men graag met je zaken wilt doen.
Tip. Je kunt een korting beloven op de bestellingen die via het traditionele antwoordapparaat of de voicemail binnenkomen of je verloot een prijs onder de oproepen die er die dag zijn opgenomen. Zo maak je van de nood een deugd.

Origineel zijn kan door bijvoorbeeld uw bijzondere activiteiten of specialiteiten op een speciale manier te verwerken in de boodschap. Een zwembadleverancier kan zo op de achtergrond het gespetter en het plezier van een gezin in hun zwembad laten horen. Het enthousiasme van de bellers wordt zo alleen maar aangescherpt. Meer originele ideeën vind je natuurlijk ook op internet.

Respons

Nu is het natuurlijk ook écht belangrijk en zeer aan te bevelen dat je snel terugbelt en de klant verder helpt.

Gebruik de voicemail boodschap als bijkomend verkoopinstrument. Benadruk je kwaliteiten en de mogelijkheden of geef een korting of doe een leuke aanbieding.

Please follow and like us:

Draag bij