Hoe ga je om met kritiek?

Hoe ga je om met kritiekJa, goede vraag, hoe ga je om met kritiek? Kritiek hoort er nu eenmaal een beetje bij wanneer je zelfstandig ondernemer bent. Maar ook als je in loondienst werkt, krijg je ermee te maken. Kritiek, afwijzing, tegenslag, hobbels op je pad. Je wilt het leuk hebben op het werk. Geen gedoe. Je wilt vrijheid als ondernemer. Dat doen wat je leuk vindt om te doen. Mensen helpen. Toch?

Wake up Call

De realiteit is soms anders dan je van tevoren hebt bedacht, vaak knetterhard en zonder mededogen.

 

Zichtbaar

Als je je eigen marketing doet, zoals ik dat jarenlang heb gedaan, steek je je nek uit en ben je zichtbaar voor velen. Altijd vinden mensen wel iets van je. Of van je dienst, je product of je bedrijf. Dat komt dan best hard aan. Soms zelfs gemeen. Dat niet fijn voelt en je pijn en verdriet doet. Zeker als het ergens staat geschreven waar je die harde woorden steeds weer opnieuw kunt teruglezen. Veel ondernemers doen dat dan ook en dan slaat de twijfel snel toe.

Hoe ga je om met kritiek?

…. van onbekenden, je klanten en / of je vrienden en familie? De eerste keer hield ik er een rotdag aan over. Daarna besloot ik dat het me weliswaar mag raken, maar nooit zal tegenhouden. Ik ben het gaan zien als pakketjes die ik wel of niet kon aannemen. De rottige pakketjes liet ik links liggen. Ik pakte ze niet eens op. De iets minder mooie pakjes nam ik wel aan en zag wat er minder mooi aan was en leerde ervan. De mooie pakjes met strik nam ik met trots en liefde tot me. Ik zou er nú zelfs een vitrinekast mee kunnen vullen als ik zo terugkijk.

Een wijze les

Het gaat niet voorbij hoor, nog steeds krijg ik wel kritiek. Soms best wel fors. In mails, op Social media. Ik post teveel of te weinig of ik mail te veel, of te weinig, ik ben te direct of te eerlijk (anderen noemen dit grof of brutaal), ik reageer te lief, te fel, vraag te hoge prijzen, ben te belerend, of te veel met geld bezig, enzovoort. Het zal allemaal best en het is wat het is. Deal er maar mee. Dit is een wijze les voor alle partijen incluis mezelf.

Kritiek is slechts een mening

Succesvol worden met je bedrijf, je ‘Brand’ of je idee daagt je steeds weer uit om achter jezelf te gaan staan. Juist als anderen dat niet doen. Want als je gaat ondernemen word je soms enorm met jezelf en je overtuigingen geconfronteerd. Als autodidact kan ik hier wel wat mee. Ik vind het geweldig om mee te maken om die leercurve bij mezelf te ontdekken en te herkennen. Echt de moeite van alles waard. Serieus!

Ieder mens, medewerker of ondernemer, freelancer, zzp’er zal kritiek te verduren krijgen. De hamvraag is en blijft dus vooral: hoe ga je om met kritiek?

Hoe ga je om met kritiek? Lees hieronder mijn 5 beste tips:

  1. Bereid je voor op kritiek, dan is het verrassingseffect weg.
  2. Neem de verantwoordelijkheid voor jouw eigen deel volledig op je.
  3. Zorg dat je altijd heel dicht bij jezelf blijft staan.
  4. Sta jezelf toe om fouten te maken en hiervan te leren.
  5. Luister naar de ander én bescherm jezelf waar dat nodig is.

 

  1. Bereid je voor op kritiek, dan is het verrassingseffect weg

Als je zichtbaar wordt, diensten gaat aanbieden, aan marketing doet….  dan vinden mensen altijd wel wat van je. Zie de kritiek voor wat het is. Niet meer dan slechts een of andere mening van een bepaalde persoon vanuit een bepaald perspectief. Geen waardeoordeel over jou als persoon. Zelfs niet als je wel dat gevoel hebt. Kent de persoon jouw gedachte achter jouw idee of jouw uiting? Kent de persoon die jou van (ongezouten) kritiek voorziet met welk doel jij iets zegt of doet of laat zien? NEE! Dan is iedere uiting van anderen als los zand of losse flodders. Zie het zo en begrijp het standpunt van waaruit de ander reageert. Vaak zouden zij het ook zo graag willen doen maar durven dat niet. Lekker schoppen is dan het enige dat hen rest en hoe meer mensen mee doen hoe fijner zij zich voelen.

Trouwens, maak je eerder zorgen als mensen hun schouders ophalen. Dan is de kans groot dat je helemaal geen indruk hebt achtergelaten. Of onvoldoende zichtbaar bent. En laat dát nu juist niet je bedoeling zijn geweest.

 

  1. Neem de verantwoordelijkheid voor jouw eigen deel volledig op je

Kritiek is niet persoonlijk. Echt niet. Mensen hebben nu eenmaal graag overal een mening over. En niet noodzakelijkerwijs een gefundeerde, wel doordachte mening. Wellicht ook niet over jou, de diensten die je aanbiedt, het product of service. Hoe dan ook is hun kritiek altijd slechts een reflectie van wat er in en bij hen speelt. Als het jou raakt, zijn het wél jouw zaken. Om die bij jezelf te onderzoeken, wel te verstaan. Het is wel een pakketje. Je kunt ervoor kiezen om het te accepteren, of het links te laten liggen, daar waar het thuis hoort. Het hoort zeker niet in je vitrinekast.

Vind je het zelf niet fijn om kritiek te krijgen, stop dan ook zelf met het bekritiseren van anderen. Het haalt je kracht weg. Als je de neiging voelt om kritiek te leveren op anderen, vraag jezelf dan liever af waarom het jou raakt of bezig houdt. Neem daar vervolgens verantwoordelijkheid voor. Je weet het: als je met 1 vinger wijst naar een ander wijzen er 3 vingers naar jezelf.

 

  1. Zorg dat je altijd heel dicht bij jezelf blijft staan

Ik bedoel hier zeker niet mee dat je als een starre persoon koste wat koste je eigen belang blijft verdedigen en niet openstaat voor de ander. Maar dat je altijd blijft voelen wat je kunt bijdragen en wat de waarde daarvan is – ook als anderen dat (nog) niet inzien. Want het is niet zo’n kunst om vol zelfvertrouwen door het leven te gaan als iedereen je op handen draagt. Maar sta je ook nog zo vol achter jezelf als je kritiek krijgt? Tegenslag krijgt te verwerken, of als een of andere “expert” zegt dat je waardeloze diensten levert? Ik zeg tegen mijn eigen klanten vaak: zorg dat je je eigen grootste fan bent. En ik ben daar erg goed in heb ik ontdekt.  Je zult het nog nodig hebben. Als je volmondig JA kunt zeggen op de vraag: Zou je een lange waardevolle vriendschap met jezelf kunnen aangaan? Ben je super goed bezig, veel plezier samen!

 

  1. Sta jezelf toe om fouten te maken en hiervan te leren, ook als iemand ervoor betaalt

Het vraagt slechts 1 beslissing van jou. En het geeft zoveel ruimte. Je mag jezelf toestaan om te leren en fouten te maken. Ook als een klant er voor betaalt. Niet om de kantjes er vanaf te lopen natuurlijk. Maar het kan alleen ECHT goed (en beter) worden als je het gaat doen. Wat voor jou “goed genoeg” is, is dat niet persé voor de ander. Hoe ga je om met kritiek? Wees open en transparant erover naar een klant, vanuit leiderschap.  Je kunt leerling én leraar tegelijk zijn. De progressie die je daardoor zult meemaken, maakt je waardevoller voor anderen. En daarmee ook voor jezelf. Het bouwt aan je zelfvertrouwen en daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

 

  1. Luister naar de ander én bescherm jezelf waar dat nodig is

Soms is kritiek feedback en dus gratis advies. Daarom zeg ik, in principe: luisteren met een leeg hoofd, zonder oordeel of aanname en doorvragen. Waar komt het vandaan? Welke behoefte zit eronder, bij de ander (klant). Kun, wil of moet je daar iets mee? Ik vraag mezelf vervolgens altijd af: “Welke les kan ik eruit halen? ” Er is altijd iets te leren. En vervolgens beslis je gewoon wat je er mee doet. Kun je er wat van leren? Ok: bedanken, leren, aanpassen, verbeteren en doorgaan.

En anders? (…) Maak het verhaaltje zelf af en … kleur de plaatjes.

Please follow and like us:

Draag bij