Jij, ik, wij, iedereen doet aan sales

Sales iedereen doet hetJe gelooft het misschien nog niet als ik je zeg dat iedereen aan sales doet. Het is echter verbazingwekkend hoe groot dat aantal is. Want geloof me, ieder mens, jong én oud(er), houdt zich haast dagelijks bewust én onbewust bezig met sales. Ongeacht of je daar je brood mee verdient of niet.

Als kind al ben je dagelijks druk met sales. Je doet van alles en nog wat om de aandacht van je ouders te krijgen, je grenzen te verleggen, je zin te krijgen en vooral je behoeftes te bevredigen. Soms zelfs met gevaar voor eigen leven of zelfs door het uithalen van halsbrekende toeren. In ieder geval wat mij persoonlijk aangaat.

Persoonlijke en vroegste kennismaking met sales

Ik was drie jaar geloof ik, toen ik die mooie rode fles die voor het grijpen stond voor ‘mennie’ aanzag. Ik verkocht het woordje ‘mennie’ als limonade aan mijn ouders. Zo goed zelfs, dat ook zij al gauw ‘mennie’ zeiden in plaats van limonade. De fles met rode vloeistof die ik voor ‘mennie’ aanzag, was dat echter niet. Een aanname met grote gevolgen die zelfs desastreus hadden kunnen aflopen. Ik kwam daar al snel genoeg achter. Binnen no time lag ik in een ambulance die met gillende sirenes en hysterische zwaailichten vanuit het centrum van de binnenstad met mij naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis scheurde. Grote spoed was geboden!

Niet alles is wat het lijkt

Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen was de diagnose al snel gemaakt: een verbrande slokdarm! Proefondervindelijk leerde ik al op jonge leeftijd dat niet alles is wat het lijkt. Ik had geen ‘mennie’ gedronken maar ammoniak.

Enfin, 6 weken later konden de slangen weer uit mijn keel verwijderd worden en mocht ik eindelijk huiswaarts. Dit is me mijn hele leven ‘verkocht’ als de waarheid. Een waarheid die ik van mijn liefhebbende ouders met de grootste overtuiging ‘aankocht’. Net als ik, waren ook mijn ouders bezig met een vorm van ‘sales’. Naast de schoenenverkoop natuurlijk waar zij ons gezin vorstelijk mee konden voeden en verwennen, maar dat geheel terzijde.

Sales belicht uit een onverwachte hoek

Een praktijkvoorbeeld belicht vanuit een invalshoek waar je vast zelf nooit eerder aan dacht, bij het horen van het woord ‘sales’. Zo worden meer verschillende zaken uit diverse hoeken aan jou en anderen verkocht. Waardoor je al snel en vaak indirect maar constant bezig bent met sales. Ook in je privé leven. Continu zijn we ermee bezig. Alleen, we realiseren ons dat helemaal niet. Omdat vooral bij ‘sales’ nog te vaak gedacht wordt aan autoverkopers, medewerkers in een winkel, colporteurs of de sales professionals. Maar niets is minder waar.

Sales, iedereen doet het, altijd en overal

Ooit konden we het allemaal. Zoals hierboven al aangehaald, waren we er als kind al dagelijks mee bezig. En we waren er allemaal goed in. Kinderen weten als geen ander welke tactieken wel en welke juist niet werken. De tactieken die werken, zullen ze veelvuldig inzetten. Hieruit blijkt ook dat sales niet altijd gekoppeld is aan geld zoals wel vaak gedacht wordt.

Voorbeelden

Wanneer je je niet realiseert dat ook jij elke dag bezig bent met sales, is dat een gemiste kans. Stel nu eens dat jij jouw plan moet presenteren aan je team en leidinggevende. Je moet hen ervan overtuigen dat het een goed plan is. Ook dan ben je bezig met sales.

Tijdens je sollicitatiegesprekken moet je diegene aan de andere kant van de tafel ervan weten te overtuigen dat jij de juiste persoon voor die vacature bent. Alweer komen sales vaardigheden goed van pas.

Wanneer je geld nodig hebt voor een bepaald project, moet jij de potentiële investeerder ervan overtuigen dat zijn investering hem die begeerde winst zal opleveren.

Als je je hart verloren hebt aan een specifieke auto, motor of die prachtige laarzen van Hermès, of die waanzinnige tas van Louis Vuitton, moet je van goede huize komen om je levenspartner te overtuigen.

Direct aanmelden training Beter Verkopen in 1 Dag

Sales is een breed begrip

Het is dus goed om het begrip ‘sales’ veel breder te zien. Zelfs als je geen duidelijke sales functie ambieert of bekleedt pas je bepaalde sales vaardigheden toe om “de ander te overtuigen”. En als je die ander weet te overtuigen van jouw idee, ben je bezig met sales. Als je je dat realiseert, besef je ook hoe belangrijk het is om te beschikken over goede sales vaardigheden.

Omdat, kortom, iedereen altijd bezig is met sales en binnen vele vakgebieden zijn we ermee bezig. En iedereen doet het vaak ook nog eens onbewust: maar liefst 95% van de sales verloopt op de automatische piloot.

Waarom wist ik dit niet over ‘sales’?

Een veelgehoorde opmerking wanneer ik met mensen praat. Ongeacht de branche waarin hij/zij werkzaam is. Als expert in jouw eigen vakgebied, start je vaak je eigen praktijk of bedrijf. Helaas blijkt maar al te vaak dat velen niet weten hoe je je vervolgens als professional op het zakelijk vlak het beste profileert. De Sales training ‘Beter Verkopen in 1 Dag’, brengt daar direct verandering in. Aangezien het aantal mensen dat aan verkopen doet heel groot is, kun je er maar beter keigoed in worden, toch?

Businesswise idem dito

Verdien jij je brood in de ‘sales’? Dan vind je het vast van groot belang dat je er goed in bent of goed in wordt. Tenminste als je een beetje ambitieus aangelegd bent. Een sales professional krijgt iedere dag betaald omdat hij of zij bezig is met sales.  Maar verbaas je er niet over als je bij klanten aan tafel zit en die deal niet 1, 2, 3 sluit. Deze specifieke klanten zijn dan net iets beter in sales dan jij. Zij ‘verkopen’ jou immers hun ‘Nee, dat gaan we niet doen!’ Zo mogelijk pareren zij met het grootste gemak jouw vaardigheden met: ‘Hoeveel korting krijgen we dan?’ Of “Daar moet ik over nadenken.” Of de meest gehoorde sales truc van veel klanten: “Oké, zet maar eens wat op papier.’

En wat doe jij? Jij ‘koopt’ dit van hen. Dat blijkt uit veel teveel gevallen, merk ik in de praktijk.

Blijf je doen wat je altijd deed, of…. ?

Wanneer je sales super leuk vindt maar het toch voelt als een beetje aanmodderen, kan het je de nodige stress, zorgen en onzekerheid geven. En dat terwijl je hypotheek en andere vaste lasten wel iedere maand betaald moeten worden.
Misschien blijf je tegen beter weten in wel hoop houden op meer omzet en sales? En hoop je dat het vroeg of laat vanzelf wel goed komt met je sales?

Wat jouw aanleiding ook is, met de training ‘Beter Verkopen in 1 Dag’, leer je een win/win situatie te maken van elk willekeurig gesprek waarin wel iets gekocht of verkocht wordt of waarin je iemand probeert te overtuigen van de waarde van een dienst, product of idee.

Meld je vandaag nog aan

De training ‘Beter Verkopen in 1 Dag’ is ontwikkeld door Steyn&Allberg. In deze training komen alle highlights uit het 4-daagse programma ‘Commercieel Excelleren’ ter waarde van € 8.000,- aan bod. Ja, dat betekent flink aanpakken én gas geven. Maar het levert je heel veel op. Meld je nog snel aan via de website. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Maar ook hier geldt: Vol = Vol.

Stap 1: klik HIER om je aan te melden.
Stap 2: Na het aanmelden krijg je een persoonlijke mail van mij. Check ook je spambox voor de zekerheid.
Stap 3: Verzeker je van een plek door de factuur per direct te voldoen.

En dat is het wel zo’n beetje… o nee

Stap 4: Zorg dat je aanwezig bent op 12 oktober 2018. Daar begint je nieuwe toekomst als betere verkoper.

We gaan in 1 dag samen aan de slag met de 10 meest effectieve verkoopmethoden die je leven, zowel zakelijk als privé, voorgoed zullen veranderen.

Ik sluit af met:
Iedereen verdient vol succes, niet iedereen verdient succesvol.

Ik ga graag met je aan de slag tijdens de training ‘Beter Verkopen in 1 Dag’.

Please follow and like us:

Draag bij